De romerske guder:
Jupiter: vejrgud
Ceres: gud for kvæg og korn
Den kapitolinske triade og Mars: Varetog samfundets interesser
(Den kapitolinske triade = Jupiter, Juno, Minerva)
Ceres: gud for kvæg og korn
Den kapitolinske triade og Mars: Varetog samfundets interesser
(Den kapitolinske triade = Jupiter, Juno, Minerva)
Den kapitolinske triade havde hovedtempel på Kapitol i Rom, men der kom templer
i alle byer med tiden.
Der fandtes også guder som beskyttede den enkelte familie
Larerne: beskyttede først markskellet, siden også familien.
Penaterne: beskyttede mod mug og råddenskab og forhindrede det i at brede sig i forårskammeret.
Genius: familiens beskyttende og avlende kraft.
Larerne: beskyttede først markskellet, siden også familien.
Penaterne: beskyttede mod mug og råddenskab og forhindrede det i at brede sig i forårskammeret.
Genius: familiens beskyttende og avlende kraft.
Statue af den romerske gudinde Ceres
Man ofrede til guderne for at påvirke dem i gode retninger. Der
blev ofret alt fra blomsterkranse og røgelse til større dyr der blev givet på
hele landsbyens vegne. De gode guder fik hvide dyr, dødsguder fik sorte og man
valgte dyrets køn efter gudens. Fx fik Jupiter en hvid okse og Ceres en so.
Offerhandlingen kan man kalde ”do ut des” og ”do ut abeas” hvilket vil sige
”jeg giver, for at du skal give” og hvis det var guder fra underverdenen ”jeg
giver, for at du skal gå bort”.
Offerhandlinger blev især brugt i landbrugssamfund hvor
naturen kunne forårsage velstand eller hungersnød.
Reproduktion af en statue af Jupiter, der stod foran hans tempel i Pompeji
Den romerske religion var mest til for at sikre de
materielle ting og familiens ve og vel. Først på Jesu tid, da den romerske
familie var i opløsning, havde man brug for en dybere mening med livet. Veluddannede
fandt svar hos græske filosoffer, men folk uden tilsluttede sig nye mysterium
religioner fra Nærorienten à
Isis-kulten og Mithras-kulten. Man skulle gennemgå et indvielsesritual for at
blive optaget i kulten, men efterfølgende gav det en følelse af at man betød
noget. Det var primært soldater og mænd der var tilhængere af Mithras-kulten,
mens Isis-kulten var for både kvinder og mænd. I starten forbød de konservative
myndigheder mysteriereligionerne, men fordi Isis-kulten også kunne påkalde
Ceres og de andre romerske guder blev det acceptabelt. Med tiden blev
Isis-kulten mere vigtig end den gamle romerske religion, man har efter
vulkanudbruddet Vesuv fundet ud af at det var Isistemplet og ikke Jupiter
templet der blev restaureret efter et jordskælv i år 62.
Statue af Isis præstinde
Ingen kommentarer:
Send en kommentar